Morgonjogg.




Lyckades kravla mig upp ur sängen när karln gick upp och dra på mig nya träningskläderna och ta mig ut på en jogg/powerwalk. Betade av 6,38 km (cirkus) By the way, jävla nike appen är ju skit, nästan 1 km för lite mätte den för mig? och nu satt jag och mätte på nätet på karta, tror jag gjorde lite mer men rätt svårt att pricka in precis osv ska försöka hitta någonstans det är lättare att rita en runda. Jag får håll så jävla lätt, det är inte coolt ska jag säga, liksom från äggstocken på vänstra sidan och upp över magen, och det är inte lite smärtsamt, och nej det slutar inte. Men antar jag måste börja arbeta med min andning mycket mycket mer, för det är något jag suger på.

Så folks. Hur börjar man jogga egentligen? Lätt som en plätt. (Mina tips nu då, andra kanske ger annat och man kan gå in mer specifikt osv men det finns massa hemsidor ni kan titta på, nu tar vi det lättsamt.)

*Köp ett par bra löparskor (inte flashiga nikes som jag gjorde, utan gå till löparlabbet eller motsvarigheten här i Aussie, kommer inte ihåg namnet nu) Där du får gå på löparband, stå på plattor så de ser om du går mer på utsidan av foten eller insidan osv. Jag gör ju det och det var varför jag fick mina knä problem antagligen för jag bara köpte random löparskor utan att gå och kolla upp vad min kropp egentligen behöver. Så ja, om du är seriös med joggning/löpning, investera i löparskor. Vi vill inte ha skador för det suger aprumpa.

*Känn dig inte dålig om du inte kan jogga/springa hela tiden, vi måste börja någonstans. Jag har skit sugig kondis kan jag säga nu på en gång, inte konstigt för jag har varit rökare(stooor rökare, minst 1 paket om dagen) till och från jag var 13 till 2010, 1 dec (när jag åkte hit). Samt jag tränade inte på väldigt länge efter jag skadade ryggen. Grejen med mig jag återhämtar mig snuskfort, så jag kan hålla på rätt länge, samt jag bygger upp kondition rätt snabbt (men förlorar lika snabbt om jag inte tränar). Så du måste hitta dina för och nackdelar och försöka använda dig utav dem/jobba med dem. Så bestäm en ungefärlig sträcka/tid du vill göra, sen jobbar du mot det målet. T ex min huvudmål är att kunna göra milen på 50 min eller mindre, det är liksom the big big goal. Just nu är det att kunna jogga 5 km (UTOMHUS) i sträck. På löparband klarar jag lätt 5 km, utomhus på blandad terräng klarar jag det inte. Så det är mitt mål just nu, jag har klarat 5 km under 30 min vilket var mitt första mål, nu är mitt att jogga hela sträckan, sedan är det att komma ner till under 20 min. Sedan kmmer jag plussa på km för långsamt trappa upp till mitt stora huvudmål. Skynda långsamt. Men ni kanske förstår poängen med vad jag försöker säga. Man kan inte vara värsta löparproffset från början, man måste börja någonstans och jobba från det och acceptera att man kanske dör efter jogga i 30 meter första gången,men nästa kommer du klara längre! Och det är det som är det roliga att se resultat för det du gör! Du blir bra på vad du tränar!

*Köp snygga träningskläder. Ja, det här är jätte viktigt tycker jag. Inte fan känner du dig snygg, sportig och som om du kan pusha dig själv till max i de gamla mysbrallorna och pojkvännens sov t-shirt. Nej du kommer känna dig fit for fight om du köper de där lite för dyra träningskläderna som får dig känna dig som värsta super atleten, snusk snygg och baa helt jävla awesome. Det kommer även va lättare att släpa sig upp på morgonen innan jobbet om du vet du spenderat pengar på snygga träningskläder, du måaste ju använda dem ;).  Jag lovar din prestation kommer gå upp om ditt självfötroende gör det också, du kommer få mer tro på dig själv och känna att den där svetten är underbar.

*Med/utan musik? Det är helt upp till var och en. Jag lyssnar enbart på elektronisk musik när jag tränar. Bara för jag är en person som tänker väldigt mycket och elektronisk musik(med nästan inget sjungade in eller inget sjungande alls) gör mitt huvud rätt tomt och jag kan fokusera helt på vad som händer i kroppen, vilket jag tycker är väldigt viktigt när man tränar och har mål, fokus. Så lyssna på musik som får dig motiverad och pepp, men även som får dig fokusera på träning och vad som händer i din kropp, om du gör bra teknik, andas rätt osv. Annars var utan musik så du kan fokusera på din träning mer.

*Teknik, tar vi i ett annat inlägg måste hitta en video så det inte blir en vimsig förklaring här och ni blir mer förvirrade än får mer kunskap.

*Ja och sista är väl det finns inga bortförklaringar. Ja löparskor är dyrt, men det är det att äta ute flera gånger i månaden också, beställa hem mat, kaffe på det där stället,fika ute, kvälls godis för man blev sugen osv. Om du inte har råd med löparskor just nu? Gå ut och powerwalka tills du har råd. Köp ett hopprep bara för komma igång med konditions träningen. Du behöver inte ens köpa hopprep för få upp konditionen du kan stå och göra jumpingjacks, höga knän, rump sparkar, låstas hopprep osv för att få upp flåset. Det finns ALLTID alternativ så länge du inte är skadad då kan det ju bli mer begränsat. Börja tänk yes istället för no och tänk på att träning släpper ut endorfiner, och du kommer må riktigt jävla bra efter du har pushat dig själv, inte bara för endorfinerna men även för att du har gjort något AWESOME!

Hoppas mina tips hjälpte lite även fast det blev snusklångt inlägg.

Kommentarer

bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback